Przewóz Osób i Bagażu
Regulamin
REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB I BAGAŻU
obowiązujący w Firmie Handlowo-Usługowej
„GRYF-BUS” Marek Adamus
Rozdział I – Przepisy ogólne
1. Firma Handlowo-Usługowa „GRYF-BUS” , zwana dalej
Przewoźnikiem przewozi osoby i rzeczy według zasad określonych w
niniejszym Regulaminie.
2. Przewóz osób odbywa się autobusami spełniającymi warunki
techniczne określone przez przepisy prawne obowiązujące na
terenie Rzeczypospolitej Polskiej, według rozkładów jazdy
podawanych do wiadomości publicznej.
3. Pasażer zawiera umowę przewozu poprzez nabycie biletu na
przejazd lub przez samo zajęcie miejsca w autobusie.
4. Przewóz pasażerów odbywa się w oparciu o odpowiedni bilet
(jednorazowy lub miesięczny), ważny na określony miesiąc lub
dzień, godzinę i trasę przejazdu.
5. Żądania i wskazówki Kierowcy powinny być kierowane do
Pasażerów w sposób taktowny i uprzejmy.
6. Kierowca obowiązany jest do udzielania na żądanie pasażera
informacji dotyczących przewozu, w szczególności czasu odjazdu z
przystanku, kierunku jazdy itp.
7. Pasażer odpowiada wobec Przewoźnika za szkody powstałe z jego
winy wskutek zanieczyszczenia lub uszkodzenia pojazdu, innych
osób oraz przedmiotów w pojeździe.
8. W razie awarii lub uszkodzenia pojazdu w czasie jazdy
Pasażerowi posiadającemu bilet przysługuje prawo kontynuowania
jazdy z tym biletem następnym pojazdem danego Przewoźnika.
9. Przewoźnik nie odpowiada za szkody powstałe wskutek przerw w
ruchu albo zmian kierunku jazdy spowodowane: siłą wyższą,
przyczynami natury techniczno-eksploatacyjnej, zarządzeniami
organów ruchu drogowego lub innych kompetentnych władz i
organów, na które nie ma wpływu.
10. Pasażerowie korzystający z przewozów, Kierowca autobusu oraz
służby kontrolne zobowiązane są do przestrzegania niniejszych
przepisów porządkowych.
Rozdział II - Przewóz osób
1. Należność za przejazd jest pobierana zgodnie z cennikiem
opłat.
2. Podróżny jest obowiązany:
a) przed rozpoczęciem podróży nabyć bilet na przejazd u Kierowcy
autobusu,
b) żądać wydania biletu płacąc za przejazd oraz sprawdzić czy
jest on właściwy,
c) udokumentować i okazać każdorazowo Kierowcy, przysługujące mu
uprawnienia do przejazdu ulgowego przed rozpoczęciem przewozu,
zgodnie z odpowiednimi przepisami,
d) przy każdorazowym wejściu do autobusu bez uprzedniego
wezwania przez kierowcę, do okazania dokumentu uprawniającego do
ulgi - w przypadku biletu ulgowego lub dokumentu tożsamości - w
przypadku biletu normalnego oraz zarejestrowania biletu poprzez
przyłożenie "EM-karty" (na ok. 2 sekundy) do czytnika
znajdującego się w górnej części bileterki. Karta jest ważna,
gdy bileterka zaakceptuje daną kartę,
e) zachować bilet przez cały czas podróży i okazywać go na każde
żądanie osób upoważnionych do kontroli oraz Kierowcy autobusu,
f) dołożyć należytej staranności, aby wsiąść do właściwego
autobusu i wysiąść z niego na właściwym przystanku,
g) w przypadku zajmowania miejsca stojącego w czasie jazdy,
podróżny obowiązany jest trzymać się uchwytów lub poręczy;
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane
niestosowaniem się do powyższego przepisu,
h) pokryć w pełnej wysokości straty poniesione przez Przewoźnika
spowodowane przez siebie lub osoby pozostające pod opieką w
czasie podróży,
i) stosować się do przepisów i komunikatów obowiązujących na
terenie dworców, przystanków oraz w autobusie.
3. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu dozwolone jest tylko i
wyłącznie na przystankach określonych w rozkładzie jazdy, po
całkowitym zatrzymaniu autobusu.
4. Do obowiązków Kierowcy należy zatrzymanie autobusu na
przystankach przewidzianych w rozkładzie jazdy, kiedy pasażer
sygnalizuje chęć wysiadania lub oczekuje na tym przystanku.
5. Przewoźnik nie dopuszcza do przewozu i ma prawo, korzystając
w razie potrzeby z pomocy organów porządkowych, usunąć z
autobusu osoby:
a) odmawiające uiszczenia należności za przejazd autobusem,
b) nietrzeźwe, zakłócające porządek, zagrażające bezpieczeństwu
podróżnych i Przewoźnika, uciążliwe dla podróżnych,
c) utrudniające pracę Kierowcy autobusu, organom kontroli,
zachowujące się nieodpowiednio, nie przestrzegające
obowiązujących przepisów.
6. W autobusie zabrania się:
a) wsiadać i wysiadać w czasie jazdy lub podczas zatrzymanego
autobusu poza przystankiem (nie dotyczy sytuacji awaryjnych),
b) zajmować miejsca w pobliżu Kierowcy w sposób powodujący
ograniczenie pola widzenia lub utrudniający prowadzenie pojazdu,
c) rozmawiać z Kierowcą w czasie jazdy,
d) otwierać drzwi autobusu w czasie jazdy oraz wychylać się poza
jego obrys,
e) opierać się o drzwi podczas jazdy autobusu,
f) śmiecenia, zanieczyszczania i niszczenia urządzeń i
wyposażenia wnętrza autobusu,
g) dawać nieuzasadnionego sygnału do zatrzymania lub odjazdu,
h) chodzić, wstawać, zmieniać miejsce podczas jazdy,
i) spożywania artykułów żywnościowych, picia alkoholu, palenia
papierosów, zażywania narkotyków i środków odurzających,
j) wyrzucać w trakcie postoju i jazdy autobusu jakichkolwiek
przedmiotów i produktów spożywczych,
k) grać na instrumentach muzycznych, korzystać z
radioodbiorników nie wyposażonych w słuchawki lub zakłócać w
inny sposób spokój w autobusie,
l) wykonywać czynności mogące narazić współpasażerów na szkody i
obrażenia.
7. Kierującemu autobusem podczas jazdy zabrania się prowadzenia
rozmów, spożywania posiłków, palenia papierosów, korzystania z
telefonu.
8. Kierowca autobusu ma prawo odmówić zabrania do przewozu
większej ilości osób, niż wynosi liczba miejsc określonych w
dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Rozdział III - Bilety
1. Dokumentem uprawniającym do przejazdu jest bilet.
2. Przewoźnik prowadzi sprzedaż biletów:
- jednorazowych normalnych i ulgowych w wersji papierowej,
- miesięcznych normalnych i ulgowych w wersji elektronicznej
(EM-Karta),
- okresowych w wersji elektronicznej (EM-Karta).
3. Bilety jednorazowe sprzedawane są w autobusach bezpośrednio u
Kierowcy.
4. Bilety miesięczne sprzedawane są w punkach sprzedaży lub
siedzibie Przewoźnika.
5. Informacja o punktach i terminach sprzedaży biletów
miesięcznych zamieszczana jest pod koniec każdego miesiąca w
autobusach i na stronie internetowej Przewoźnika -
www.gryfbus.pl.
6. Bilety uprawniają do przejazdu w terminie wskazanym na
bilecie.
7. Bilety miesięczne normalne i ulgowe sprzedawane są tylko na
okres jednego miesiąca kalendarzowego (tj. od 01 do 30/31 danego
miesiąca).
8. Bilety miesięczne i okresowe uprawniają do przejazdów
wielokrotnych w relacji wskazanej na bilecie - (tam/powrót).
9. Bilet miesięczny i okresowy ważny jest z dokumentem
tożsamości / innym dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym
tożsamość lub z dokumentem uprawniającym do ulgi.
10. W przypadku zagubienia, zniszczenia lub kradzieży biletu
podróżny traci prawo do przejazdu i winien wykupić bilet
ponownie.
11. Tylko w przypadku zgubienia lub kradzieży biletu
miesięcznego Podróżnemu zostanie wystawiony duplikat, po
zgłoszeniu tego faktu Przewoźnikowi.
12. Podróżny korzystający z biletu ulgowego zobowiązany jest
posiadać dokument uprawniający do zniżki i okazać go na żądanie
kontrolera i Kierowcy autobusu. W razie braku wyżej wymienionego
dokumentu Podróżnego traktuje się jako jadącego bez ważnego
biletu.
Rozdział IV – Przewóz bagażu
1. F.H-U "GRYF-BUS przewozi bagaże wyłącznie należące do
Pasażerów oraz nie pobiera opłaty za przewóz bagażu.
2. Podróżny jest zobowiązany we własnym zakresie do oznaczenia
swojego bagażu imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu.
3. Bagaż oddany do przewozu powinien być zapakowany w taki
sposób, aby nie uległ w czasie przewozu uszkodzeniu lub
zniszczeniu.
4. Podróżnemu zabrania się umieszczania samemu bagażu w luku
bagażowym. Czynność tą wykonuje kierowca.
5. Podróżny jest zobowiązany poinformować Kierowcę o posiadaniu
bagażu do umieszczenia w luku bagażowym i sprawować opiekę nad
swoim bagażem do czasu przekazania bagażu Kierowcy.
6. Kierowca w pierwszej kolejności jest zobowiązany wykonać
czynności związane z obsługą pasażerów (tj. wpuszczenie
pasażerów do autobusów i pobranie należnej opłaty za przejazd) ,
a następnie wykonać czynności związane z umieszczeniem bagażu w
luku bagażowym.
7. F.H-U "GRYF-8US" przewozi w pomieszczeniach bagażowych jedną
sztukę bagażu o sumie wymiarów /długość, wysokość, szerokość/
nie przekraczającej 200 cm na oddającego ten bagaż pasażera
Bagaże dodatkowe i ponadwymiarowe przewiezione zostaną w miarę
możliwości.
8. Wewnątrz autobusu mogą być przewożone łatwe do przenoszenia
przedmioty, stanowiące bagaż ręczny, które:
a) nie tamują przejścia, nie przeszkadzają podróżnym i nie
narażają ich na niewygodę lub niebezpieczeństwo,
b) są trzymane przez podróżnego w ręku lub na kolanach,
c) nie wymagają dla ich rozmieszczenia więcej powierzchni niż
ta, którą podróżny ma do swojej dyspozycji na półce, nad
zajmowanym fotelem lub pod nim.
9. Nadzór nad bagażem podręcznym należy Podróżnego.
10. F.H-U "GRYF-BUS" zastrzega sobie prawo odmowy przewozu
bagażu o dużych rozmiarach (rowery, narty itp.), jeżeli Kierowca
stwierdzi, że bagaż ten nie zmieści się do luku bagażowego, lub
zagraża bezpieczeństwu przewozu pasażerów i ich bagaży.
11. F.H-U "GRYF-BUS" nie przewozi zwierząt.
12. W autobusie nie wolno przewozić:
a) przedmiotów mogących wyrządzić szkodę Podróżnym lub mieniu
Przewoźnika i utrudniających warunki odbywania podróży,
b) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie
odrębnych przepisów administracyjnych, celnych i
sanitarno-porządkowych, w tym: materiałów cuchnących, zapalnych,
łatwopalnych, wybuchowych, żrących, trujących, radioaktywnych i
innych niebezpiecznych,
c) nabitej broni palnej (zakaz nie dotyczy osób, które są
uprawnione do jej noszenia ze względu na pełnioną funkcję),
d) przedmiotów wzbudzających odrazę.
13. W razie uzasadnionego podejrzenia, że bagaż Podróżnego
zawiera rzeczy, których przewozić nie wolno, Kierowca ma prawo
sprawdzić w obecności Podróżnego zawartość tego bagażu, a w
razie potwierdzenia się podejrzeń - odmówić zabrania go do
przewozu.
14. Po zakończonym przewozie Kierowca autobusu wydaje podróżnym
rzeczy przewożone w schowku bagażowym.
Rozdział V - Odpowiedzialność z tytułu zaginięcia bagażu
1. F.H-U "GRYF-BUS" ponosi odpowiedzialność tylko i wyłącznie za
bagaż, który pasażer przekazał Kierowcy autobusu do
przechowania.
2. F.H-U "GRYF-BUS" nie ponosi odpowiedzialności za bagaże
znajdujące się poza lukiem bagażowym.
3. F.H-U "GRYF-BUS" nie odpowiada za bagaż podręczny, który
Podróżny przewozi ze sobą chyba, że szkoda powstała z jego winy.
4. Przedmioty pozostawione w autobusie przez zapomnienie lub z
jakichś innych powodów nie są objęte ochroną i
odpowiedzialnością F.H-U "GRYF-BUS".
5. Rzeczy szczególnie cenne (gotówka, papiery wartościowe,
biżuteria, elektronika) oraz posiadające wartość naukową i
artystyczną winny być przewożone jako bagaż podręczny.
6. F.H-U "GRYF-BUS" nie ponosi odpowiedzialności za szkody
polegające na utracie przewożonej gotówki, elektroniki,
biżuterii, papierów wartościowych, rzeczy o wartości naukowej,
artystycznej lub kolekcjonerskiej, oddanych do przewozu w luku
bagażowym.
7. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu wysokość
odszkodowania dotycząca bagażu nie może przewyższać zwykłej
wartości bagażu – maksymalnie 200 zł ( słownie: dwieście
złotych) . Bagaż powyżej tej kwoty powinien być przez Pasażera
ubezpieczony na jego koszt.
8. W razie utraty lub uszkodzenia bagażu należy niezwłocznie
poinformować osobiście o tym fakcie Kierowcę, który kieruje
pojazdem, w celu uzyskania potwierdzenia utraty lub uszkodzenia
bagażu, a następnie dokonać zgłoszenia pisemnie na adres:
F.H-U "GRYF-BUS" Marek Adamus
Ul. Racławicka 35 32-200 Miechów
lub e-mail: gryfbus@onet.eu
9. Po odjeździe autobusu nie będą rozpatrywane reklamacje z
tytułu utraty bagażu.
10. Z bagażem pozostawionym w autobusach F.H-U "GRYF-BUS"
postępuje stosownie do przepisów dotyczących rzeczy znalezionych
oraz właściwych przepisów prawa przewozowego.
11. Jeżeli bagaż jest pozostawiony w autobusie Kierowca ma prawo
otworzyć go w celu zbadania jego zawartości i ustalenia
tożsamości właściciela rzeczy znalezionej.
12. Przedmioty pozostawione w autobusie po zakończeniu podróży
nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością Przewoźnika.
Rozdział VI - Przepisy końcowe
1. Skargi, zażalenia i wnioski dotyczące realizacji rozkładów
jazdy, zachowania się pracowników obsługi (Kierowca, Kasjer),
korzystania z uprawnień do ulgowych przejazdów lub kwestii
związanych z działalnością Przewoźnika należy składać na piśmie
w firmie Przewoźnika.
2. W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają
przepisy Prawa przewozowego i Kodeksu Cywilnego.